Spektakl "DEALER" jest
programem, który wykorzystując elementy dramy w dość niekonwencjonalnej formie scenicznej traktuje o problemach alkoholowych.
Adresowany jest do widowni od starszych klas szkoły podstawowej, poprzez
młodzież gimnazjalną, średnią, a także akademicką.
Program powstał wskutek sugestii ze strony
Sekretarza Gminy Chojnice - Pani Stefanii Majewskiej-Kilkowskiej, która
poszukując atrakcyjnych form profilaktyki i edukacji namówiła w 1997
roku Mirosława Glinieckiego do wspólnych działań w tym zakresie.
Ostateczną wersję scenariusza
(ustawicznie konsultowaną na próbach z Mieczysławem Giedrojciem i
Danielem Kalinowskim) napisał M. Gliniecki. Próby trwały 9 miesięcy i
odbywały się w weekendowych sesjach w kameralnej sali sportowej
nieistniejącej już Szkoły Podstawowej w Chojniczkach.
O sukcesie "DEALERA" może
przemawiać fakt, iż spektakl ten realizowany jest bez przerwy od 10 lat
i ma ponad 500 prezentacji zarówno w kraju, jak i trochę za granicą.
Najwięcej systematycznych realizacji tego programu odbyło się w Słupsku,
Koszalinie i Włocławku.
"DEALER" porusza temat sprzedaży i powszechności
spożywania alkoholu, jego dostępności oraz mody na picie. Dotyka również
kwestii społecznego przyzwolenia na zachowanie nietrzeźwych, a także
usprawiedliwiania i tolerowania osób nadużywających alkoholu. Ważnym
aspektem programu jest również wskazywanie młodemu człowiekowi możliwości
nieulegania presji otoczenia i umiejętności odmawiania. Program uświadamia
jak bolesne skutki może przynieść częste lub zbyt wczesne spożywanie
alkoholu, łącznie z utratą pracy, opinii, zdrowia, rodziny, a nawet życia.
Pierwsza część programu ma charakter spektaklu, którego akcja
rozgrywana jest w dwóch planach scenicznych:
*
plan Dealerów - jest to historia dwóch
Dealerów: Starszego - bezwzględnego, dążącego do celu za wszelką cenę i Młodszego - naiwnego, chcącego dorównać koledze i
zdobyć pieniądze i sławę. Prezentowany świat wzorowany jest na konstrukcji
kolorowych reklam, wideoklipów, atrakcyjnych - momentami komicznych zdarzeń.
Sztucznie rymowane dialogi wypowiadane są zdecydowanie, bardzo szybko, ale trącą fałszem. Każda scena kończy się przyśpiewką "Pije Kuba do
Jakuba...".
*
plan Ojca - to szara, ponura przestrzeń pokoju w której znajduje się osamotniony
ojciec Dealera Młodszego. Dawniej był znakomitym sportowcem. Osiągnął życiowy
sukces, był rozpoznawalny, doskonale zarabiał. Teraz jest samotnym
alkoholikiem. Ten plan pokazywany jest bez słów, pantomimicznie - z monotonną muzyką
w tle.
Przedstawiane plany uzupełniają się, jak dzień i noc w życiu. Taka
struktura sceny przypominać ma, iż każda sytuacja życiowa ma zawsze
dwie strony medalu; tę atrakcyjną - o której mówią wszyscy i tę
ciemną, skrywaną zazwyczaj i pomijaną przez reklamujących.
Druga część programu ma charakter dramowy. Aktorzy w pewnej części
zamieniają się z uczestnikami rolami. Teraz to oni "wchodząc w rolę"
odgrywają zaaranżowane przez prowadzącego dramę sytuacje życiowe. Próbują
po swojemu ustawić się do zaistniałego problemu w rodzinie, szkole, w
sklepie monopolowym. Każda sytuacja jest w części finałowej omawiana
przez prowadzącego dramę.
"...To, co szczególnie wydaje się wartościowe
dla uczestników, to możliwość aktywnego udziału poprzez odgrywanie
scen dramowych, a tym samym rozwiązywanie konkretnych problemów życiowych,
jakie się w tych scenach pojawiają. 'Wchodzenie w rolę' stwarza uczniom
możliwość empatycznego wczuwania się w przeżycia kreowanych postaci,
zwraca uwagę na postawę asertywną - uczeń uświadamia sobie, że nie
musi ulegać presji otoczenia, że ma prawo powiedzieć 'nie'."
Małgorzata Borek
Pełnomocnik Prezydenta Miasta Koszalin
d/s Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
|