BENEFIS - 500 x DEALER BENEFIS - 600 x DEALER
Wybrane sesje: | S³upsk | Koszalin | Stargard Szcz. | W³oc³awek | Ustka |
2007 | 2008 | 2007, 2008 | 2007 | 2008 |
*
* * *
Miejsca prezentacji TV Opinie uczestników Opinie prasowe
→ |
|
← |
Spektakl "DEALER" jest programem, który wykorzystuj±c elementy dramy w do¶æ niekonwencjonalnej formie scenicznej traktuje o problemach alkoholowych. Adresowany jest do widowni od starszych klas szko³y podstawowej, poprzez m³odzie¿ gimnazjaln±, ¶redni±, a tak¿e akademick±.
Program powsta³ wskutek sugestii ze strony Sekretarza Gminy Chojnice - Pani Stefanii Majewskiej-Kilkowskiej, która poszukuj±c atrakcyjnych form profilaktyki i edukacji namówi³a w 1997 roku Miros³awa Glinieckiego do wspólnych dzia³añ w tym zakresie. Ostateczn± wersjê scenariusza (ustawicznie konsultowan± na próbach z Mieczys³awem Giedrojciem i Danielem Kalinowskim) napisa³ M. Gliniecki. Próby trwa³y 9 miesiêcy i odbywa³y siê w weekendowych sesjach w kameralnej sali sportowej nieistniej±cej ju¿ Szko³y Podstawowej w Chojniczkach. O sukcesie "DEALERA" mo¿e przemawiaæ fakt, i¿ spektakl ten realizowany jest bez przerwy od 20 lat i ma ponad 600 prezentacji zarówno w kraju, jak i trochê za granic±. Najwiêcej systematycznych realizacji tego programu odby³o siê w S³upsku , Koszalinie i W³oc³awku .
"DEALER" porusza temat sprzeda¿y i powszechno¶ci spo¿ywania alkoholu, jego dostêpno¶ci oraz mody na picie. Dotyka równie¿ kwestii spo³ecznego przyzwolenia na zachowanie nietrze¼wych, a tak¿e usprawiedliwiania i tolerowania osób nadu¿ywaj±cych alkoholu. Wa¿nym aspektem programu jest równie¿ wskazywanie m³odemu cz³owiekowi mo¿liwo¶ci nieulegania presji otoczenia i umiejêtno¶ci odmawiania. Program u¶wiadamia jak bolesne skutki mo¿e przynie¶æ czêste lub zbyt wczesne spo¿ywanie alkoholu, ³±cznie z utrat± pracy, opinii, zdrowia, rodziny, a nawet ¿ycia.
Pierwsza czê¶æ programu ma charakter spektaklu, którego akcja rozgrywana jest w dwóch planach scenicznych: * plan Dealerów - jest to historia dwóch Dealerów: Starszego - bezwzglêdnego, d±¿±cego do celu za wszelk± cenê i M³odszego - naiwnego, chc±cego dorównaæ koledze i zdobyæ pieni±dze i s³awê. Prezentowany ¶wiat wzorowany jest na konstrukcji kolorowych reklam, wideoklipów, atrakcyjnych - momentami komicznych zdarzeñ. Sztucznie rymowane dialogi wypowiadane s± zdecydowanie, bardzo szybko, ale tr±c± fa³szem. Ka¿da scena koñczy siê przy¶piewk± "Pije Kuba do Jakuba...". * plan Ojca - to szara, ponura przestrzeñ pokoju w której znajduje siê osamotniony ojciec Dealera M³odszego. Dawniej by³ znakomitym sportowcem. Osi±gn±³ ¿yciowy sukces, by³ rozpoznawalny, doskonale zarabia³. Teraz jest samotnym alkoholikiem. Ten plan pokazywany jest bez s³ów, pantomimicznie - z monotonn± muzyk± w tle. Przedstawiane plany uzupe³niaj± siê, jak dzieñ i noc w ¿yciu. Taka struktura sceny przypominaæ ma, i¿ ka¿da sytuacja ¿yciowa ma zawsze dwie strony medalu; tê atrakcyjn± - o której mówi± wszyscy i tê ciemn±, skrywan± zazwyczaj i pomijan± przez reklamuj±cych.
Druga czê¶æ programu ma charakter dramowy. Aktorzy w pewnej czê¶ci zamieniaj± siê z uczestnikami rolami. Teraz to oni "wchodz±c w rolê" odgrywaj± zaaran¿owane przez prowadz±cego dramê sytuacje ¿yciowe. Próbuj± po swojemu ustawiæ siê do zaistnia³ego problemu w rodzinie, szkole, w sklepie monopolowym. Ka¿da sytuacja jest w czê¶ci fina³owej omawiana przez prowadz±cego dramê. "...To, co szczególnie wydaje siê warto¶ciowe dla uczestników, to mo¿liwo¶æ aktywnego udzia³u poprzez odgrywanie scen dramowych, a tym samym rozwi±zywanie konkretnych problemów ¿yciowych, jakie siê w tych scenach pojawiaj±. 'Wchodzenie w rolê' stwarza uczniom mo¿liwo¶æ empatycznego wczuwania siê w prze¿ycia kreowanych postaci, zwraca uwagê na postawê asertywn± - uczeñ u¶wiadamia sobie, ¿e nie musi ulegaæ presji otoczenia, ¿e ma prawo powiedzieæ 'nie'." Ma³gorzata Borek Pe³nomocnik Prezydenta Miasta Koszalin O B S A D A:
Premiera nieoficjalna - 18 IV 1998r. w Parchowie Premiera oficjalna - 19 V 1998r. w Silnie Miejsca prezentacji Fotografie spektaklu TV Opinie uczestników Opinie prasowe |