8,871,956 wizyt
Go¶ci online: 1

Historia

WYBRANE   FAKTY   ARTYSTYCZNE   TEATRU   STOP
1980 – 2020... 

      I     ZA£O¯YCIELE  TEATRU  STOP

Miros³aw  Gliniecki  i  Miros³aw  Kupiec

poka¼ny udzia³ w powstaniu zespo³u mia³ równie¿ Roman  £angowski

       Teatr powsta³ przy Wy¿szej Szkole Pedagogicznej w S³upsku (dzisiejszej Akademii Pomorskiej) w 1980 roku jako  

Studencki Teatr Okoliczno¶ciowej Potrzeby.

Studencki charakter grupa utrzymywa³a do 1983 roku, kiedy to pierwszy raz zetknê³a siê z zadaniem,
które wykracza³o poza ¶rodowisko akademickie.

       By³o to widowisko plenerowe, "Kaszubi pod Wiedniem" realizowane we wrze¶niu 1983 roku
na zaproszenie w³adz Miasta Chojnice
w trzechsetn± rocznicê odsieczy wiedeñskiej króla Jana III Sobieskiego. Ta nietypowa dla kameralnej grupy studentów
produkcja w której bra³o udzia³ oko³o 15 aktorów, ok. 100 statystów i kilka tysiêcy widzów,
usamodzielni³a zespó³. Zmieni³a jego oblicze. Zaczêto postrzegaæ go ju¿ nie tylko jako teatr studencki.
Aktorzy równie¿ przeszli pewien prze³om. Ich praca przesta³a mieæ wymiar "okoliczno¶ciowej potrzeby".
Zaczê³a stawaæ siê sposobem ¿ycia. Wraz ze zmian± charakteru grupy zmieni³a siê równie¿ jego nazwa.

       Od 1983 roku grupa przyjê³a nazwê Teatr STOP. Swoj± kilkuletni± wspó³pracê z Teatrem rozpocz±³ znany
(nie tylko w ¶rodowisku s³upskim) re¿yser - Stanis³aw Miedziewski.
To on wniós³ do grupy dba³o¶æ o aktorski profesjonalizm.
Ten okres scenicznych poszukiwañ, niezwykle bogaty w udane festiwalowe konfrontacje,
 zarówno krajowe jak i zagraniczne, trwa³ do roku 1993. 

      Od 1992 roku Teatr STOP na dobre zacz±³ cyklicznie realizowaæ swój program szeroko rozumianej edukacji,
staj±c siê z wyboru teatrem edukacyjnym.

Zespó³ nawi±za³ wspó³pracê z wieloma szko³ami w ca³ym kraju, realizuj±c: 

  • programy edukacyjne dla przedszkoli;
  • spektakle edukacyjne dla m³odzie¿y wszelkiego typu szkó³ (podstawowe, dawne gimnazjalne i ponadgimnazjalne,
    a tak¿e szko³y wy¿sze) 
  • autorskie Warsztaty Teatralno-Dramowe dla m³odzie¿y; 
  • Warsztaty Dramowe w ¶wietlicach socjoterapeutycznych i ogniskach TPD;
  • Seminaria i Warsztaty Technik Teatralno-Dramowych dla nauczycieli, bibliotekarzy, pedagogów, dyrektorów szkó³,
    instruktorów teatralnych;
  • miêdzynarodowe edukacyjne sympozja teatralne;
  • w³asne wydawnictwo publikacji i artyku³ów.

Edukacyjny profil swej pracy Teatr STOP utrzymuje do dnia dzisiejszego.

  II      DOTYCHCZASOWI ARTY¦CI ZESPO£U

A k t o r z y:

Penelopa Atkinson, Hubert Bilewicz, Jola Bosiacka, El¿bieta Centkowska Tarczyñska, Piotr Ceranowski,
Krzysztof Hrabia Cie¶lewicz
()
, Jacek D±browski, Jacek Dziembaj, Wies³aw Gasek, Mieczys³aw Giedrojæ,
Marta Gliniecka, Teresa Gliniecka,
Miros³aw Gliniecki, Jacek  Górawski () , Leszek Gwardzik, Jacek Ig³a,
Daniel Kalinowski
, Dorota Kod¼, Zbigniew Konieczka, Dorota Kowalska-Sip, Danuta Koz³owska, Marek Król,
Gra¿yna Krzaczkowska,
Miros³aw Kupiec, Marek Litecki, Roman £angowski, Rafa³ Makarewicz, Zofia Makowska,
Lucyna Maksymowicz
, Tadeusz Matwijewicz, Anna Mercik, Isadora Miedziewska, Maurycy Miedziewski,
Stanis³aw Miedziewski, Jacek Mi¶, Marzena Mo¿d¿er-Fabich, Ma³gorzata Nie¶cior-Trenczak, Grzegorz Opolski,
Zdzis³awa Or³owska, Tomasz Piekarski, Bogus³aw Pobiedziñski, Bohdan Statkiewicz, Ma³gorzata Szota,
Jaromir Szroeder
, Pawe³ Szroeder, Wojciech Szroeder, Rudolf Trenczak, Micha³ Tuszyñski, Ma³gorzata Warcho³,
Gra¿yna Wijatyk
, Ewa Wo³czyk, Alicja Zapart

G o ¶ c i n n i e:

Irina Afanasjewa (Teatr Bia³y Clown), Mi³a Bogen (Iwona Stolarska)(Teatr BLIK), Wojciech Klepuszewski Teatr BLIK),
Andrzej Talkowski
(Teatr Szczê¶cie
i Kabaret Kuzyni), Niko³aj Weprew(Teatr Bia³y Clown)

M u z y c y:

Andrzej Anderman - tr±bka i syntezator, Alicja B³aszczyk - flet, Waldemar Bochniarz - saksofon,
Andrzej Cholewa- syntezator, Marta Gliniecka - keyboart, Zbigniew Kuszlewicz - gitara,
Artur Szeryf Or³owski - saksofon, Jaromir Szroeder - akordeon i saksofon,
Wojciech Szroeder - gitara i flet poprzeczny, Teresa ¦liwowska - skrzypce,
Waldemar Tomaszewski
- tr±bka

P l a s t y c y:

 Krzysztof Grzesiak (), Tadeusz Matwijewicz, Stefan Morawski  (), Maciej Olesiñski, Andrzej Szczep³ocki,
Marian Thiede, Waldemar Czarny Waszkiewicz,
Ryszard  Zaj±c

F o t o g r a f o w i e:

Bartosz Arszyñski, Jurij Borisowicz (Rosja-So³owki), Jadwiga Girsa-Zimna, Tadeusz Kaczyñski,
Stanis³aw K±tnik, Dariusz Krzosek, Jan Maziejuk, Rafa³ Nosewicz, Zbigniew Suliga, S³awomir ¯abicki

A k u s t y c y   i   r e ¿ y s e r z y   ¶ w i a t ³ a:

Tadeusz Balik, Piotr Eichler, Kuba Kowalski, Jacek Lanckowski, Piotr Samulak, Andrzej Wiatr

R e ¿ y s e r z y:

Bogdan Kochanowski, Stanis³aw Miedziewski

K o n s u l t a c j e:

konsultacje re¿yserskie - Antoni Franczak, Ryszard Kotecki, Pawe³ Nowicki,
Wiktor Panow (Rosja), Jupi Podlaszewski

konsultacje pedagogiczne - dr hab. El¿bieta  Gawe³-Luty, dr Mariola Szczepañska, dr Lucyna Maksymowicz

konsultacje literackie - dr hab. Zbigniew Zielonka ()

konsultacje kultury zdrowotnej - dr hab. Agnieszka Zalewska-Meler

III      FESTIWALE I SEMINARIA ORGANIZOWANE PRZEZ TEATR STOP (wspólnie z OT Rondo SOK S³upsk)

  • M. Gliniecki - Dyrektor  Miêdzynarodowego Forum Teatru Niesfornego TOTUS   MUNDUS...

1986 – I TOTUS MUNDUS; S³upsk - Koszalin;

1988 –  II TOTUS MUNDUS; S³upsk;

1990 –   TOTUS  MUNDUS (go¶cinne);  Archangielsk i Wyspy  So³owieckie;

1991– III TOTUS MUNDUS; S³upsk - Chojnice;

  • M. Gliniecki - Komisarz  Edukacyjnych  Projektów  Teatralnych  Unii  Europejskiej  PHARE
  • L. Maksymowicz - Konsultant  ds. Edukacji  Projektów  Teatralnych  Unii  Europejskiej  PHARE

     1999 – Sympozjum  TEATR  A  DZIECKO  SPECJALNEJ  TROSKI, S³upsk;

     2001– Sympozjum  TEATR  EDUKACYJNY - KOMUNIKACJA  BEZ  GRANIC,
S³upsk - Bornholm

  • M. Gliniecki - Dyrektor  Programu  Ministerstwa  Kultury i Dziedzictwa Narodowego:

     2004 – SCENA  TEATRU  DLA  ¯YCIA, S³upsk

IV      WYBRANE FESTIWALE Z UDZIA£EM TEATRU  STOP

1980/86 - Kielce – Ogólnopolski Przegl±d Teatrów Studenckich START

1986 - Che³m – Ogólnopolski Przegl±d Teatrów ¬RÓD£O

1986 - Stalowa Wola – IX Prezentacje Teatrów Dramatycznych

1987-88 - Krosno – I i II Festiwal Teatrów Ulicznych

1988 - Rosja Miêdzynarodowy Festiwal Teatrów STUDIO (Archangielsk i Wyspy So³owieckie)

1988-89 - Warszawa  Festiwal ¯ycia

1990/92 - Jelenia Góra  X i XII Miêdzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych

1990 - Kraków  Krakowskie Lato Teatralne

1990 - Niemcy 

1990-91 - Rosja (Archangielsk i Wyspy  So³owieckie)

1991 - Zamo¶æ I Strange Festiwal FORTALICJE’91

1991 - W³ochy (Piacenza)

1992 - Hiszpania (EXPO - Sewilla)

1992 - Chojnice  Festiwal Teatrów Ulicznych

1992 - Stalowa Wola  Festiwal Wyobra¼ni

1992 - Kraków  Inauguracja Miesi±ca Kultury Europejskiej

1992 - Wroc³aw  Festiwal Teatrów Ulicznych

1993 - Dania, Francja  (Avinion)

V      WYSTÊPY GO¦CINNE

1989-90 - Polski  Teatr  Pantomimy BLIK (Koszalin) - Jupiego  Podlaszewskiego.

                            w spektaklach:  - „Ostatni  taniec”  („The last dance”)

- „Strach  na  wróble” („Scarebird”- spektakl autorski Miros³awa  Glinieckiego  i Wojtka  Klepuszewskiego.

Tournee  w  Anglii  i  Szkocji  (26.01 – 4.03.1990).

1994 - Teatr  RONDO (S³upsk) - Antoniego Franczaka.

                            w  spektaklach  plenerowych:  - „Don Kichot”

VI      PUBLIKACJE

Artyku³y:

Gliniecki M. (1998), Niesforny wobec... W: Koniec teatru alternatywnego? Pod red. D. Kalinowskiego.
S³upsk: Katedra Filologii Polskiej WSP

Gliniecki M. (1999), Refleksje z edukacyjnych dzia³añ teatru STOP. W Teatr a dziecko specjalnej troski, dzie³o cyt.

Gliniecki M. (2001), Teatr  ku  cz³owiekowi. W Teatr edukacyjny - komunikacja bez granic, cyt. 

Gliniecki M. (2004), Teatr mo¿e byæ ¼ród³em szczê¶cia. W TEATR  Terapia–Edukacja–Asertywno¶æ–Twórczo¶æ–Rozwój, cyt.

Druk zwarty:

Gliniecki M.,  Maksymowicz L. (1998), Spotkanie z dram±. Przyk³ady zabaw,  æwiczeñ i gier  dla  ka¿dego. S³upsk: ODN, ss.44

Redakcja:

Teatr a dziecko specjalnej troski. (1999), Pod red. M. Glinieckiego, L. Maksymowicz. S³upsk:
S³upski O¶rodek Kultury i Teatr STOP, ss.266 

Teatr edukacyjny - komunikacja bez granic. (2001), Pod red. M. Glinieckiego, L. Maksymowicz. S³upsk: 
S³upski O¶rodek Kultury i Teatr STOP, ss.240 

TEATR  Terapia – Edukacja – Asertywno¶æ – Twórczo¶æ - Rozwój. (2004), Pod red. M. Glinieckiego, L. Maksymowicz. S³upsk: 
S³upski O¶rodek Kultury i Teatr STOP, ss.196

VII     SPEKTAKLE TEATRALNE

„Próba” – III’1980 Kielce - monodram z sekwencj± zbiorow± wg. T. Ró¿ewicza;  

(re¿. sc. Miros³aw Kupiec)

„Legenda o P±¶ku Walecznym” – V’1980 S³upsk - program  kabaretowy;  

(re¿. sc. Miros³aw Kupiec)

„Mro¿kojada” – XI’1980 S³upsk - program  kabaretowy; 

(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)

„Narodziny” – I’1981 S³upsk - spektakl  sceniczny - mimodram; 

(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)

„SKARPETY” – V’82 S³upsk - spektakl  sceniczny - mimodram;  

(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)

„¯MIJA” – IV’1983 S³upsk - spektakl  sceniczny; 

(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)

„Kaszubi  pod  Wiedniem” – 24 IX’1983 Chojnice - widowisko  plenerowe;  

(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)

„Dialogus  Pastoralis” – III’1984 S³upsk - spektakl  sceniczny; 

(re¿. Stanis³aw Miedziewski, sc. Miros³aw Gliniecki)

„SEKSTET” – 1985 S³upsk - spektakl  sceniczny - ponad 100 prezentacji

(re¿. Stanis³aw Miedziewski, sc. Miros³aw Gliniecki)

„hi fi” – V’1985 S³upsk - spektakl  uliczny; 

(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)

„Teatr staropolski” – 1985 S³upsk - spektakl  edukacyjny; 
(re¿. Miros³aw Gliniecki i Stanis³aw Miedziewski)

 „Kameleon” – V’1987 S³upsk - spektakl  uliczny  inspirowany Witkacym; 
(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)

„Cytat z Becketta” – XII’1987 S³upsk - spektakl  uliczny;  
(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)

„Strach  na  wróble” („Scarebird”) – spektakl  dla dzieci i m³odzie¿y; 
(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki i Wojtek Klepuszewski

I’1990 S³upsk - premiera polska,  

28’I 1990 Cambridge - premiera angielska,  

 „S³odki niedzielny poranek” – V’1990 S³upsk - spektakl  uliczny;  
(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)

„Kameleon II” – V’1990 S³upsk - spektakl  uliczny - ponad 200 prezentacji  
(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki)

„PAR  FORCE” – IV’1991 S³upsk - spektakl  uliczny;  
(re¿. sc. Miros³aw Gliniecki i Tadeusz Matwijewicz)

„Mim i Clown” – 1991 - spektakl  edukacyjny – S³upsk; 

wspólny z Teatrem Ma³ych Form z Bydgoszczy; (re¿. sc. Mieczys³aw Giedrojæ)

„DEALER” – 1998  18 IV’Parchowo, 19 V’Silno - spektakl  sceniczny - prawie 600 prezentacji 

(sc. Miros³aw Gliniecki)

„Clownada” – 2001 S³upsk - spektakl  edukacyjny; 

wspólny z Teatrem Ma³ych Form z Bydgoszczy; (re¿. sc. Mieczys³aw Giedrojæ)

„Pantomima” – 2001 S³upsk - spektakl  edukacyjny;

wspólny z Teatrem Ma³ych Form z Bydgoszczy; (re¿. sc. Mieczys³aw Giedrojæ)

„BEZNIKOTYNEK” – XI’2005 S³upsk - spektakl edukacyjny dla dzieci sze¶cioletnich 

(oddzia³ „0”) oraz uczniów klas I-III;

wspólny z Teatrem Ma³ych Form z Bydgoszczy; (re¿. sc. Mieczys³aw Giedrojæ)

VIII   WARSZTATY TEATRALNO-DRAMOWE DLA M£ODZIE¯Y

Prowadzone s± regularnie od 1992 roku na terenie ca³ego kraju. Rocznie ponad 10 cztero-piêciodniowych warsztatów
w których bierze bezpo¶redni udzia³ ponad 200 osób, a oko³o 1000 osób uczestniczy w pokazach  fina³owych.

IX      WARSZTATY TECHNIK TEATRALNO-DRAMOWYCH DLA NAUCZYCIELI, PEDAGOGÓW,
BIBLIOTEKARZY I INSTRUKTORÓW

           Realizowane systematycznie od 1999 roku w ca³ym kraju.
Rocznie kilkana¶cie warsz w ró¿nych cyklach: jedno lub dwudniowych.

X       NAGRODY I WYRÓ¯NIENIA  (indywidualne i zespo³owe)

Ministerstwa Kultury i Sztuki (1987) - dla zespo³u za spektakl "SEKSTET";

Ministra Kultury i Sztuki (1988) - dla zespo³u;

Nagroda G³ówna BLI¯EJ TEATRU  Towarzystwa Kultury Teatralnej (1994) - dla zespo³u;

Nagroda Wojewody Koszaliñskiego (1996) - dla Miros³awa Glinieckiego;

Nagroda G³ówna Instruktora Roku BLI¯EJ TEATRU Towarzystwa Kultury Teatralnej (1996) - dla Lucyny Maksymowicz;

Nagroda Prezydenta Koszalina (1997) - dla Miros³awa Glinieckiego;

Nagroda Wojewody Koszaliñskiego (1998) - dla Lucyny Maksymowicz;